Tjejer, tjejer.. på bussar och deras hemliga krig

Min äldsta dotter åkte buss med mig för några månader sen, ja ok hon åker då och då med sin far.
Jag upptäckte ett fenomen jag inte reagerat på tidigare.

Tjejer är mycket mer noga än killar när det gäller vem de åker buss med och vart de ska vara.
Min dotter stod intill mig där jag sitter och kör och jag såg något rätt lustigt egentligen.
Det klev på några tonårstjejer, de skulle stämpla sina kort. Innan de gjorde detta, stod de en bra stund o granskade min dotter uppifrån o ned och upp igen.. och hon gjorde likadant. Efter det har jag kollat om det var en slump men näe.. det händer ofta.
När vi killar kliver på en buss tänker vi oftast.. "ahh en ledig plats.. jag tar den..".

När tjejer åker buss? -" Hmmm den där tjejens byxor matchar inte min tröja, kan inte sitta där... den där väskan är fel märke...  hennes skor är för slitna.. " vilket slutar med att hon hinner stå flera hållplatser innan hon upptäcker en helt ledig plats. (jaja lite ironi och överdrift är tillåtet för att betona).

Är det modetävlan? Är det något hemligt vi killar missat?


Nå vad mer? Barnvagnskriget... på våra stadsbussar i stomlinje trafik.
Vi har ett genialt resande.. vi har flera ingångar på bussarna. Något som kallas för tredje dörren i bakre delen av bussen. Denna ingång har av någon outgrundlig och sadistisk orsak utrustats med en ljudsignal som är ett rent pinoredsakp.. medans ordinare stopp signal är en mild signal.. barnvagns signal på främre plats likadant men tredje dörren? Någon slags ilsken signal med högt decibeltal som skär in i hörselgången och frågan är om den egentligen är så hälsosam för hörseln. Varför denna skillnad i signal??

Till saken.. när en kille kommer med barnvagn så kliver han på där som är närmast och oftast är det ledigt med plats alternativt en till där men båda får plats..
Gissa vad som händer när en tjej med barnvagn kommer???
står någon redan där då måste hon gå bort till andra änden och promt trycka på knappen till tredje dörren.. och ha "egen" plats..  skulle det vara ledigt framtill så händer det lika ofta att det ändå ska tas en plats längst bak fast det är ledigt framtill och jag öppnat dörren dit.. hur tänker folk och är det bara jag som märkt detta??
Vad jag vet.. så är kvinnor betydligt mer elaka mot varandra och mkt mer smutsiga i sina sätt att hämnas..
ujjjjj nu blir det säkert hatkampanj från FI ....
Men faktum är.. tjejer som mobbar är mkt mer utstuderade än killar.. ändå är det vi män som oftast får gå i krig.. jag undrar om inte de borde skicka ett gäng förbannade tjejer att leta efter osama o hans nötter.. tror de skulle hitta han snabbare och.. ja vi skulle inte behöva bekymra oss för honom sen..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0