Munkavle

Hej igen Bloggen.
Nu har det gått två veckor igen.

Jag kom på att det inte skulle skada att sortera upp lite i vad jag skriver så nu ska jag iaf dela upp lite mer ordentligt.

Ja alltså.. denna cirkus om och omkring varningen...
Vissa dagar så undrar jag verkligen...

Jag blev inkallad på kontoret förra veckan och blev "upplyst" om följande i vår "förarhandbok":
ger er det ordagrant citerat:

"PRESS

Som huvudregel gäller att ingen medarbetare uttalar sig som representant för Arriva i media utan informationsavdelningens godkännande. Besvara aldrig frågor om DU inte är utpekad kontaktperson eller den som har mandat att uttala sig, oavsett vad det gäller, utan vänd dig till din närmaste chef eller informationsavdelningen. Är du osäker kan du alltid vända dig till informationsavdelningen för att få rådgivning"

Alltså... solklart.. det där köper man väl?
Skulle en olycka hända så är det bäst att man inte vimsar utan håller tyst..


Men nu till det "roliga" .. Jag blev kontaktad av en reporter i egenskap av finsktalande busschaufför.
Obs INTE PGA det där i höstas.

De ville berätta om vad vi busschaufförer gör för våra medmänniskor, vi gör mer än sälja kort, köra buss.
Vi gör en hel del samhällsinsatser i det tysta som inte märks och som inte syns i våra lönekuvert heller för den delen...
Så... vad händer?
För att vara skötsamma och slippa bråk och missförstånd .. reportern, en mkt sympatisk kille, ringer till Länstrafiken frågar om tillstånd, Inga problem, det är allmän plats, grönt ljus... men för säkerhets skull.. fråga Arriva?
Ok.. Arriva.. Han frågar Johan Eskengren, regionchefen. Får frågan att "de ska väl inte beröra den där händelsen?" nej får han som svar det ska inte handla om den utan mer om vad vi gör för medmänniskor.. men klart att mitt ingripande för att hjälpa en människa i nöd kommer att nämnas. Då är det lite tveksamt.. men .. kontakta Informationsavdelningen i Köpenhamn... ok.. sagt och gjort.
Han ringer ner.. där nere tar det hus i helvete.. en kille som suttit två veckor på posten som chef vet och kan allt... och är rätt tyken.. han förbjuder det hela och dagen efter är det jag som blir inkallad och uppläxad..

Sensmoral.. Informationsavdelning??? snarare censur och mobbaravdelning..
nu vet jag iaf vart Bhagdad-Bob tog vägen...

De där typerna nere i Danmark har ju för tusen hakar inte vågat eller velat fråga mig personligen om något som gäller det som hände i höstas.. för den delen är det lika bra koll på information och Fakta som deras insändare i Jönköpingsposten visat så kan man ju undra.. de har noll koll på verkligheten norr om öresund...

Det är beklämmande och rent ut sagt löjligt som de håller på..
Jag uttalar mig som privatperson.

Jag förstår Martin Melin som blev halvt halshuggen av sina överordnade..
Men jag säger som jag sa innan.. jag säger enbart sanningen.. JAG uttalar mig inte å företagets vägnar... ser inget nöje i att ha konflikt med dem.. men deras senaste bravad styrker bara en bild av en översittare med dåligt samvete och tappat ansikte...

Jag satt och läste igenom personalhandboken och det är en massa vackra ord.. men det är nog rätt lite av det de säger som är förankrat i verkligeheten... vi har mkt dåligt med information när något har hänt..

Ja just det.. jag sökte ju tjänst som extra trafikledare... 
som du redan gissat så fick jag inte tjänsten..
Fick besked muntligt att tjänsten var tillsatt i förra veckan, redan dagen efter ser jag den killen ENSAM i tjänst... det ger ju en intressant undran.. var sökningen enbart för syns skull???
Normalt är väl att när någon valts ut så ska den skolas in i uppdraget för det är en hel del att hålla reda på.. det luktar klart mygel... visserligen har jag inget att invända mot killen som fick tjänsten, han passar bra... han med.
Dock blir jag stött när min fackliga företrädare anser att jag inte passar i den tjänsten... för det anser jag att jag gör... vi får se.. kommer det fler sökningar ska jag iaf visa intresse..


Kan bara citera "Övergripande Personalpolicy":

"Arrivas grundläggande värderingar är:

  • Säkerhet
  • Samarbete
  • Nära lokala relationer
  • Förändringsbenägenhet
  • Känsla för affärer
              ..."

Tillåt mig att småle.. deras agerande och hantering kan inte sägas följa de där riktlinjerna?

Obs skrivet av privatpersonen Nikolai

----------------
Uppdatering på plats.. Tillsättningen skedde på rätt sätt och killen i fråga har haft liknande sysslor på annat håll, han är en duktig kille och väl värd platsen, dock kunde information om tillsättningen skett mer smidigt kanske.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0